fredag 9 april 2010

Jag




har fått en egen butler dagen till ära iklädd fluga. Bara för idag men en mycket bra present på födelsedagen av sonen O. Yngsta dottern A fixade frukost åt mamsen. Må vara att det var en halv liter musli men det är tanken som räknas!! Ikväll blir det fika, får se vad det blir..
Har sedan många år gjort egen musli som har blivit en favorit. Originaleceptet är hämtat ur Anna Bergenströms "Nya Annas mat"men jag har gjort egna justeringar till eget tycke och smak.
I en långpanna hälls:
5 dl havregryn
5 dl rågflingor
1 dl linfrön
1 dl pumpafrön
1 dl solrosfrön
1 dl råsocker
2 dl vatten
1 dl matolja (neutral)
Blanda allt med händerna och strössla blandningen i samma panna.
200-225 grader i mitten av ugnen, total tid ca 20-30min. Rör om i pannan ca var 10min.
Ta ut när muslin känns någorlunda "torr" och lite knaprig.
Låt svalna och häll över den torkade frukten som för min del brukar vara hackade torkade aprikoser, tranbär och russin.


Annika Anka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar